Konkurs na 6 z PLUSEM!

Fundacja PGE zaprasza uczniów szkół podstawowych do udziału w trzeciej edycji konkursu plastycznego „Spotkania ze sztuką”. Jego celem jest rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej dzieci i młodzieży, a także upowszechnianie wiedzy o dziełach sztuki oraz zachęcenie do korzystania z kultury. Tematem tegorocznej edycji jest malarstwo Stanisława Wyspiańskiego. Prace konkursowe można przesyłać do 15 listopada 2024 roku.

Konkurs to najlepsza metoda, aby zachęcić dzieci i młodzież do interakcji. Sam wybór obrazu do przedstawienia zobowiązuje ich do zapoznania się z dorobkiem artystycznym polskich malarzy, a to właśnie walor edukacyjny ma dla nas największą wartość. Po sukcesie poprzedniej edycji, w której w wycieczkach muzealnych wzięło udział ponad 3500 uczniów z całej Polski, ogłaszamy trzecią odsłonę konkursu „Spotkania ze sztuką”. Tym razem uczestnicy wezmą na warsztat dzieła wybitnego polskiego artysty – Stanisława Wyspiańskiego – mówi Katarzyna Wasilewska, Wiceprezes Fundacji PGE. - Poprzednie dwie edycje pokazały, że polskie malarstwo inspiruje uczniów do własnej twórczości, a tym samym daje szansę uczestniczenia w lekcjach muzealnych. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, czym młodzi twórcy zaskoczą nas tym razem – dodaje Katarzyna Wasilewska.

Konkurs „Spotkania ze sztuką” skierowany jest do uczniów klas I-VIII ze szkół podstawowych, zlokalizowanych w polskich miejscowościach liczących poniżej 50 000 mieszkańców. Umożliwia on dzieciom i młodzieży zaprezentowanie swoich umiejętności plastycznych, a także daje możliwość odwiedzenia najważniejszych instytucji kulturalnych w Polsce.

Tegorocznym zadaniem konkursowym jest przedstawienie przez ucznia własnej interpretacji wybranego obrazu Stanisława Wyspiańskiego. Prace powinny być przygotowane na papierze technicznym w formie płaskiej w formacie A2 w dowolnej technice: ołówek, kredka, flamaster, farba (akwarelowa, olejna, akrylowa), węgiel, wycinanka, itp. Uczniowie klasy wybierają wyłącznie jedną pracę, którą należy zgłosić jako pracę konkursową i dostarczyć do organizatora konkursu w terminie od 15 listopada br. Prace będą oceniane w 3 kategoriach wiekowych: klasy I-III, klasy IV-VI, klasy VII-VIII według ustalonych kryteriów: zgodność z tematyką konkursu, walory estetyczne pracy oraz oryginalność wykonania.

Laureaci konkursu (tj. cała klasa laureata wraz z opiekunem) zostaną zaproszeni na jednodniową wycieczkę do wybranego przez klasę jednego z pięciu objętych mecenatem PGE Muzeów Narodowych w Polsce: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Lublinie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Kielcach oraz Muzeum Narodowego w Krakowie, oraz uczestnictwa w lekcji muzealnej. Dodatkowo, autorzy zwycięskich prac otrzymają indywidualne nagrody w postaci bonu o wartości 300 złotych do wykorzystania w sklepie Empik.

W tej edycji dodatkowo wyróżnieni zostaną nauczyciele – opiekunowie klasy laureata. Każdy z nich w nagrodę za odkrycie talentu i promowanie sztuki otrzyma indywidualny voucher do Empiku.

Ponadto, w tym roku będzie także dodatkowe zadanie konkursowe dla laureatów, które będzie polegać na nakręceniu i opublikowaniu na profilu FB szkoły relacji z wycieczki wraz z postem zawierającym jej opis. Następnie wszystkie relacje wezmą udział w konkursie na ilość udostępnień/polubieni. Pięć wycieczek o największej liczbie udostępnień/polubieni zostanie zamieszczonych na profilu FB Fundacji PGE, gdzie przez 3 dni będą rywalizować o największą liczbę głosów i zwycięstwo. Najpopularniejszy film wygra dla swojej szkoły nagrodę o wartości 10 000 tys. zł, drugi pod względem zdobytych polubień nagrodę o wartości 7 500 zł oraz trzeci – nagrodę o wartości 5 000 zł.

Konkurs trwa od 27 września do 15 listopada 2024 r. Ogłoszenie wyników odbędzie się 6 grudnia 2024 r., natomiast lekcje muzealne odbywać się będą od 3 marca do 10 czerwca 2025 r. Filmy w ramach dodatkowego zadania konkursowego należy opublikować w terminie 5 dni od daty wycieczki do muzeum. Następnie od 16 do 19 czerwca 2025 r. odbędzie się finałowa rozgrywka. Zakończeniem konkursu będzie wystawa plenerowa prac wybranych laureatów na Skwerze Wolnego Słowa w Warszawie w terminie od 25 sierpnia do 19 września 2025 r.

Formularz Zgłoszeniowy ➞

Konkurs jest objęty Patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat medialny objęły https://niezlasztuka.net oraz Onet.

Harmonogram Konkursu
1 Rozpoczęcie i ogłoszenie konkursu 27.09.2024 r.
2 Przygotowanie Prac Konkursowych przez Uczestników, zebranie ich, wyłonienie Pracy Konkursowej i zgłoszenie jej do dalszego etapu Konkursu 27.09.2024 r. - 15.11.2024 r.
3 Rejestracja Prac Konkursowych na stronie www.fundacjapge.pl/spotkania-ze-sztuka, wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami oraz dostarczenie Prac Konkursowych do 15.11.2024 r.
4 Ocena i wybór zwycięskich prac konkursowych przez Jury Konkursowe 25.11.2024 r. – 03.12.2024 r.
4 Publikacja wyników konkursu 06.12.2024 r. Mikołajki
6 Zebranie i przesłanie niezbędnych zgód określonych w Regulaminie wymaganych do organizacji lekcji muzealnych do 20 grudnia 2024 r.
7 Lekcje muzealne 03.03.2025 r. – 10.06.2025 r.
8 Dodatkowe zadanie konkursowe (5 dni licząc od dnia wycieczki) 03.03.2025 r. – 15.06.2025 r.
9 Dodatkowe zadanie konkursowe - konkurs na FB Fundacji na najlepszą relację z wycieczki do Muzeum 16.06.2025 r. – 19.06.2025 r.
10 Ogłoszenie wyników konkursu na najpopularniejszą relację z wycieczki do Muzeum 20.06.2025 r.
11 Wręczenie nagród dla 3 najpopularniejszych relacji z wycieczki 27.06.2025 r. zakończenie roku szkolnego
12 Wystawa plenerowa prac – skwer Wolnego Słowa Warszawa 25.08.2025 r. – 19.09.2025 r.
Pliki do pobrania